مدیران زن در دولت جهانی
مدیران زن در دولت جهانی
مدیران زن در دولت جهانی
نويسنده: حسن ابراهیم زاده
اینکه هیچ پیامبر و معصومی از غیر زن زاده نمیشود و در مکتب غیر مادر رشد و نمو نمیکند، از جایگاه محوری زن در حیات دینی و اجتماعی بشر خبر میدهد . یکی از بزرگان عرفان جایگاه دینی زن را چنین به تصویر کشیده است: «زن به لحاظ داشتن قدرت خالقیت که تنها از صفات خاص خداوند سبحان است، برای رسیدن به کمال مستعدتر است» . جایگاه اجتماعی زن، در منظر یکی از شخصیتهای جهانی این گونه است: «زن با یک دست گهواره و با دست دیگر تاریخ بشریت را حرکت میدهد» .
وجود این دو ویژگی، زن را در دو بعد عرفانی و اجتماعی به رقیبی بلامنازع مبدل ساخته است; به گونهای که اگر مردان جایگاه واقعی زن در کائنات را در مییافتند، بدان رشک میبردند .
به نظر میرسد، بشریتبه خصوص جهان غرب جایگاه رفیع زن را درنیافته است و نمیخواهد حق وی را حتی به شکل صوری به وی باز گرداند . به راستی چند درصد از وکلا، معاونان و رؤسای جمهور کشورهای غربی زن هستند و در دایرهای محدودتر چند درصد از نیروهای سازمانهای بین المللی را زنان تشکیل میدهند؟
مقام و جایگاه زن تنها در حکومت امام زمان (عج) شناخته میشود . در این حکومت است که زن به جایگاه حقوقی و حقیقی خود دست مییابد . در این حکومت نگرش مردان به زنان دگرگون میشود; شعور فکری زن بدانجا میرسد که به «زن بودنش افتخار میکند» و هرگز خود را با مرد نمیسنجد .
نقش حکومت اسلامی قبل از بر پایی حکومت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - بارور ساختن باور زن به خویش، رهانیدن وی از سرابهای کاذب ایسمها و ایستها و اعطای حقوق اجتماعی به وی تا مرز آسیب ندیدن گوهر وجودی او است . در حکومت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - از سویی نگرش جامعه به زن و از سوی دیگر نگرش زن به خود تغییر مییابد . حکومت مهدی (عج) به لحاظ فراگیر بودن، امنیتشغلی برای زن را فراهم میآورد و زن در سایه سار این امنیت نگرش و امنیت کاری، از توان ینیتبخشیدن به ایدهها و اندیشههایش بهرهمند میشود .
زن در حکومت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - به جایگاه رفیع و واقعی خود دست مییابد . شاید رمز رجعت زنان بزرگ موحد و حضور آنان در ساختار حکومتی مهدی - عجل الله فرجه الشریف - ، شکوفا ساختن استعدادهای آنان باشد; استعدادهایی که در حکومتهای دیگر توان بروز نیافتند .
رجعت 400 زن در کنار 800 مرد با حضرت عیسی - علیه السلام - و نیز رجعت زنانی چون امایمن، حبابه و البیه، سمیه، و امخالد در این راستا قابل تحلیل مینماید .
گذشته از رجعت این زنان که بیشک در حکومت امام زمان - عجل الله فرجه الشریف - از جایگاه محوری و مسؤولیتهای کلیدی برخوردار خواهند بود، وجود 50 زن در میان 313 تن یاور امام عصر - عجل الله فرجه الشریف - که هر یک در عبودیت، زهد و پارسایی و خلاقیت و کارآمدی سر آمد افراد بشرند و روایات آنها را امیران میخوانند، نشان دهنده رسیدن زن به جایگاه حقیقی خود است . امام باقر - علیه السلام - در تفسیر آیه 148 سوره بقره به جابر بن یزید جعفی در خصوص یاران حضرت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - میفرماید:
«و یجییء و الله ثلاث ماة و بضعة عشر رجلا فیهم خمسون امراة یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قوعا کقزع الحزیف یتبع بعضهم و هی الایة التی قال الله این ما تکونوا یات بکم الله جمیعا ان الله علی کل شیء قدیر» .
سوگند به خداوند، سیصد و سیزده تن که پنجاه نفر از آنان زنند، بیهیچ قرار قبلی در مکه گرد میآیند و این است معنای آیه شریف: هر کجا باشید، خداوند شما را حاضر میکند; زیرا او بر هر کاری توانا است . (1)
وجود این دو ویژگی، زن را در دو بعد عرفانی و اجتماعی به رقیبی بلامنازع مبدل ساخته است; به گونهای که اگر مردان جایگاه واقعی زن در کائنات را در مییافتند، بدان رشک میبردند .
به نظر میرسد، بشریتبه خصوص جهان غرب جایگاه رفیع زن را درنیافته است و نمیخواهد حق وی را حتی به شکل صوری به وی باز گرداند . به راستی چند درصد از وکلا، معاونان و رؤسای جمهور کشورهای غربی زن هستند و در دایرهای محدودتر چند درصد از نیروهای سازمانهای بین المللی را زنان تشکیل میدهند؟
مقام و جایگاه زن تنها در حکومت امام زمان (عج) شناخته میشود . در این حکومت است که زن به جایگاه حقوقی و حقیقی خود دست مییابد . در این حکومت نگرش مردان به زنان دگرگون میشود; شعور فکری زن بدانجا میرسد که به «زن بودنش افتخار میکند» و هرگز خود را با مرد نمیسنجد .
نقش حکومت اسلامی قبل از بر پایی حکومت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - بارور ساختن باور زن به خویش، رهانیدن وی از سرابهای کاذب ایسمها و ایستها و اعطای حقوق اجتماعی به وی تا مرز آسیب ندیدن گوهر وجودی او است . در حکومت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - از سویی نگرش جامعه به زن و از سوی دیگر نگرش زن به خود تغییر مییابد . حکومت مهدی (عج) به لحاظ فراگیر بودن، امنیتشغلی برای زن را فراهم میآورد و زن در سایه سار این امنیت نگرش و امنیت کاری، از توان ینیتبخشیدن به ایدهها و اندیشههایش بهرهمند میشود .
زن در حکومت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - به جایگاه رفیع و واقعی خود دست مییابد . شاید رمز رجعت زنان بزرگ موحد و حضور آنان در ساختار حکومتی مهدی - عجل الله فرجه الشریف - ، شکوفا ساختن استعدادهای آنان باشد; استعدادهایی که در حکومتهای دیگر توان بروز نیافتند .
رجعت 400 زن در کنار 800 مرد با حضرت عیسی - علیه السلام - و نیز رجعت زنانی چون امایمن، حبابه و البیه، سمیه، و امخالد در این راستا قابل تحلیل مینماید .
گذشته از رجعت این زنان که بیشک در حکومت امام زمان - عجل الله فرجه الشریف - از جایگاه محوری و مسؤولیتهای کلیدی برخوردار خواهند بود، وجود 50 زن در میان 313 تن یاور امام عصر - عجل الله فرجه الشریف - که هر یک در عبودیت، زهد و پارسایی و خلاقیت و کارآمدی سر آمد افراد بشرند و روایات آنها را امیران میخوانند، نشان دهنده رسیدن زن به جایگاه حقیقی خود است . امام باقر - علیه السلام - در تفسیر آیه 148 سوره بقره به جابر بن یزید جعفی در خصوص یاران حضرت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - میفرماید:
«و یجییء و الله ثلاث ماة و بضعة عشر رجلا فیهم خمسون امراة یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قوعا کقزع الحزیف یتبع بعضهم و هی الایة التی قال الله این ما تکونوا یات بکم الله جمیعا ان الله علی کل شیء قدیر» .
سوگند به خداوند، سیصد و سیزده تن که پنجاه نفر از آنان زنند، بیهیچ قرار قبلی در مکه گرد میآیند و این است معنای آیه شریف: هر کجا باشید، خداوند شما را حاضر میکند; زیرا او بر هر کاری توانا است . (1)
پي نوشت :
1) بحارالانوار، ج 52، ص 223 .
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}